Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbepolitik for Tinglev skole og SFO

Antimobbepolitik Tinglev Skole og SFO

Indledning
Her på Tinglev Skole og SFO arbejder vi målrettet for at skabe et trygt, inkluderende og læringsfremmende miljø for alle elever og voksne. Vi accepterer ikke mobning i nogen form – hverken fysisk, verbal, social eller digital – og vi handler aktivt og systematisk for at forebygge, opdage og stoppe mistrivsel. Antimobbepolitikken beskriver, hvordan vi definerer mobning, hvilke forebyggende indsatser vi arbejder med, samt hvilke procedurer og opfølgninger der iværksættes, når mobning konstateres. Politikken gælder for alle voksne, elever i 0.–9. klasse og for SFO1 og SFO2.

Formålet med antimobbepolitikken er at klarlægge:

  • definitioner af mobning og digital mobning
  • forebyggende indsatser
  • procedure ved konstateret mobning
  • evaluering og dokumentation

Denne politik gælder for alle voksne og elever på 0.–9. klassetrin samt for SFO1 og SFO2 på Tinglev Skole.

 

1. Definitioner

1.1 Mobning

Mobning er, når en elev eller voksen gentagne gange og over tid udsættes for negative handlinger fra én eller flere andre elever eller voksne, og hvor der er en ubalance i magtforholdet. Eksempler kan være fysisk vold, udelukkelse fra fællesskab, hån, trusler, spredning af rygter eller destruktion af andres ejendele.

1.2 Digital mobning

Digital mobning er mobning via digitale medier – fx sms, chat, sociale medier, spil eller e-mail – og kan være særligt problematisk, fordi den kan foregå uden for skoletid, være anonym eller skjult, og fordi eksponeringen og varigheden kan være stor. Fx deling af krænkende billeder/video, nedværdigende beskeder, udelukkelse online.

1.3 Drilleri og konflikter

Skolen skelner mellem drilleri, konflikter og mobning:

  • Drilleri: Kortvarige, spontane handlinger uden intention om varig udelukkelse.
  • Konflikt: Uenighed mellem to eller flere ligeværdige parter.
  • Mobning: Systematiske, gentagne negative handlinger + magtubalance.

 

 

2. Generelle principper & værdier

  • Alle elever og voksne har ret til at føle sig trygge og være en del af et fællesskab præget af respekt og ansvarlighed.
  • Skoleledelse, lærere, pædagoger, SFO-medarbejdere, øvrige ansatte, elever og forældre har fælles ansvar for at forebygge og reagere på mobning.
  • Ingen får lov til at være passivt vidne til mobning – alle har pligt til at handle, når der er signaler om mistrivsel eller eksklusion.
  • Skolen arbejder med inklusion og stærke fællesskaber – en god klassekultur er den bedste forebyggelse mod mobning.
  • Digital dannelse og ansvarlig adfærd online integreres i undervisningen, SFO’en og forældresamarbejdet som en naturlig del af trivselsarbejdet.

 

3. Forebyggelse

3.1 Undervisning og pædagogik

  • I undervisningen og i SFO’en arbejdes bevidst med trivsel, fællesskab og klassekultur – fx klassekonferencer, klasseregler, dialog om inklusion og forskellighed.
  • Undervisning i digital dannelse: elever og voksne lærer om netetik, ansvar på sociale medier, hvordan man reagerer ved krænkende adfærd online.
  • Lærere og pædagoger arbejder med relationskompetence, klasseledelse og tidlig opmærksomhed på mistrivsels- og inklusionssignaler.

3.2 Miljø og organisering

  • I skolegården, SFO’en og frikvartererne er der tilsyn og struktur, som giver eleverne mulighed for at være i trygge fællesskaber.
  • Aktiviteter og fællesskabsfremmende initiativer prioriteres af skole og skolebestyrelse.
  • Forældrene informeres om skolens antimobbepolitik. Forældre opfordres til at tale med deres børn om fællesskab, netadfærd og trivsel.

3.3 Opmærksomhed og signaler

  • Skolen har et AKT-team bestående af medarbejdere der bl.a. arbejder med adfærd og trivsel blandt alle elever.
  • Der arbejdes med forebyggelse ved tidlig opsporing: fx elevtrivselsundersøgelser, elevsamtaler, dialogmøder med forældre.
  • Klasser og SFO-grupper arbejder med forventninger og klasseregler til god kammeratskabskultur.

 

4. Procedure ved konstateret mobning eller digital mobning

4.1 Indledende håndtering

Når, skoleledelse, lærere, pædagoger, øvrige ansatte, elever eller forældre får mistanke om mobning eller digital mobning, handler skolen således:

  1. Mistanken drøftes hurtigst muligt i klasseteam, SFO-team eller med ledelse.
  2. Der iværksættes umiddelbare midlertidige foranstaltninger for at sikre elevens eller den voksnes tryghed – fx øget tilsyn, flytning af plads, samtale med involverede.
  3. Inden for 10 arbejdsdage udarbejdes en skriftlig handleplan for at bringe mobning til ophør. Handleplanen omfatter både den udsatte elev eller voksen, de involverede samt klassen eller SFO-gruppen som helhed.

4.2 Handleplanens indhold

Handleplanen skal indeholde:

  • Klar beskrivelse af problemets karakter og omfang (fx digital deling, udelukkelse)
  • Hvem der er ansvarlig for hvilke tiltag
  • Tidsramme og milepæle for tiltag
  • Indsats for den udsatte, mobberen(e) og medløbere/klasse­/gruppe
  • Indsats for hele fællesskabet (klasse, SFO) for at styrke sammenhold og trivsel
  • Opfølgning og evaluering: hvornår, hvordan, hvem

4.3 Involvering af elever og forældre

  • Den udsatte voksne eller elev og dennes forældre får orientering og mulighed for at give input.
  • Forældrene til den/de som udøver mobning informeres og inddrages i handleplanen.
  • Klassen/gruppen/årgangen informeres om, hvordan fællesskabet fremadrettet arbejder med trivsel.

4.4 Dokumentation og opfølgning

  • Skolen ajourfører og opbevarer relevante oplysninger om forløbet i anonymiseret form (jf. personsikkerhed).
  • Der følges op efter aftalt tid – fx 1 måned, 3 måneder – og handleplanen justeres ved behov.
  • Hvis mobning ikke ophører eller forværres, kan skolen iværksætte yderligere foranstaltninger i samarbejde med forvaltning, fx inddragelse af eksterne samarbejdspartnere.

 

4.5 Sanktioner eller konsekvenser

  • I tilfælde hvor mobning fortsætter trods indsats, vurderes individuelle pædagogiske/sanktionerende tiltag i overensstemmelse med gældende ordensregler for Tinglev Skole.
  • Skolen tager ansvar for en tryg hverdag for den udsatte elev – det kan betyde ændring af klassesammensætning, ekstra støtte eller andre foranstaltninger.

 

6. Digital mobning – særligt fokus

  • Skolen har klare retningslinjer for digital adfærd: Brug af mobiltelefoner, sociale medier og spil i skolens regi og i SFO reguleres og diskuteres i klasse-/gruppefora.
  • Elever undervises i digital dannelse: rettigheder og ansvar online, herunder delt virkning af krænkende indhold, betydning af screenshot-tagning, ansvar for medvirken til offentliggørelse.
  • Ved digital mobning gælder samme procedure som fysisk mobning – men opmærksomhed på at handlingen kan finde sted uden for skoletiden og uden for selve skoleområdet. Skolen samarbejder med forældre om håndtering, fx bevaring af beviser, kontakt til platforme.
  • Forældre informeres løbende og opfordres til dialog med deres børn om online adfærd, brug af kamera og sociale medier, samt hvad barnet gør, hvis det oplever eller ser krænkende handlinger.

 

7. Afsluttende bemærkninger

Vedtaget af skolebestyrelsen for Tinglev Skole den 9. december 2025. Revideres mindst hvert 2. år eller ved behov som følge af ændrede forhold (fx nye digitale platforme, organisationsændringer).

Ved spørgsmål til politikken eller behov for vejledning kontakt skoleledelsen.