Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO1

Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO1

SFO1 er et tilbud for elever i 0. til 3. klasse på Tinglev Skole.
SFO1 holder, ligesom indskolingen (0. til 3. klasse), til i Planeten, hvor der er rig mulighed for både indendørs og udendørs aktiviteter året rundt. Eleverne skal derfor ikke flytte lokation efter endt skoledag, men kan fortsætte dagen i SFO1.

 

Åbningstider SFO1

Mandag-Fredag åbner SFO1 kl. 06.15

Mandag-torsdag lukker SFO1 kl. 16.30

Fredag lukker SFO1 kl. 15.30

Kontakttelefon til SFO1:
29 28 89 43

 

Mål-og indholdsbeskrivelsen tager udgangspunkt i BEK. nr. 1927 af 10/12/20.                 

“Bekendtgørelse om krav til indholdet af mål - og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger” Børne-og undervisningsministeriet.

 

Mål og indhold for SFO

Børnemiljøet udgør et væsentligt aspekt af SFO ift. at sikre børnenes trivsel, udvikling, leg og læring. Et velfungeret børnemiljø handler om de fysiske og trygge rammer, som vi tilbyder børnene. Rammerne skal medvirke til, at børnene i SFO får de bedste betingelser, der bidrager til udvikling, trivsel og sundhed. 

Balancen mellem voksenstyret aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter er for os: 

At alle børn skal opleve sig selv som en del af det sociale fællesskab og gerne skal opnå læringsglæde. Der skal være fokus på at styrke fællesskabet og netværket børnene imellem, og mellem børn og voksne til gavn for alle.

Læringsglæde - vi skal sikre en høj kvalitet i SFO-tilbuddet og skabe meningsfyldt indhold for børnene.

 

Værdigrundlag

Vores værdier er: Fællesskab, Glæde, Tillid, Respekt, Ansvarlighed

 

Det er SFO´ens mål, at børnene

  • lærer at indgå og tage ansvar for fællesskabet og kende sig selv og sine styrker og begrænsninger.

  • udvikler relationer og udvikle venskaber

  • har kendskab og forståelse for sociale spilleregler

  • oplever at være en del af en større sammenhæng

  • oplever at være en del af SFO-kulturen, og de traditioner der knytter sig hertil

  • lytter til og respekterer hinandens forslag

  • får kendskab til forskellige kulturer og traditioner i vores samfund

  • får kendskab til fysisk aktivitet, og oplever glæden ved at bruge sin krop gennem leg og bevægelse

  • oplever at blive set og hørt

  • får oplevelser i og med naturen/tilegner sig viden om naturen

  • tilegner sig lokal og global bevidsthed

 

Selvvalgte og tilrettelagte aktiviteter

I SFO'en skaber vi forudsigelige rammer med delvist planlagte aktiviteter, som børnene kender. Gennem pædagogiske aktiviteter får børnene oplevelser, der inkluderer, stimulerer og udvikler deres kompetencer. Leg er læring – samvær med andre børn og voksne styrker barnets personlighed. Samtidig er SFO'en et frirum, hvor børn vælger aktiviteter ud fra interesse og behov.

 

Aktiviteter/tilbud i SFO

Der udsendes aktivitetsplan på aula hver 4.uge. Aktiviteterne afspejler børnenes interesser og de muligheder der er for at bruge lokalområdet.

 

Personale i SFO

Man vil i SFO'en blive mødt af pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, og studerende. På den måde er der flere voksne omkring børnene. Der foregår en tæt sparring og vidensdeling på ugentlige møder.
Morten Heilmann Sørensen er leder af SFO1 og SFO2.

 

Samarbejde mellem SFO og hjem

SFO og forældre samarbejder gennem dialog om det enkelte barns udvikling og trivsel.

Det gøres bl.a. ved at:

  • SFO er en naturlig del af overgangen mellem børnehave og skole. SFO- personale børnehaveklassepersonale deltager i overleveringsmøder fra børnehave til skole og SFO.

  • SFO-personale deltager i relevante arrangementer og møder, som omhandler børn fra SFO 

  • Der er løbende dialog ved eksempelvis aflevering og afhentning, afhængig af behovet.

  • Der samarbejdes om sociale arrangementer i SFO-regi.

 

Takster

Takster for SFO kan ses her: Skolefritidsordning (SFO)

 

Mål – og indholdsbeskrivelsen revideres af skolebestyrelsen hvert år i juni